Archives 2023

Silnik OHRV V2 w trakcie tworzenia modelu 3D.

Elementy inżynierii odwrotnej na samym początku projektu ? TAK 🙂

Jak w każdym procesie, początkowe założenia konstrukcyjne w trakcie tworzenia prototypu, ulegają mniejszym lub większym zmianom, wynikającym chociażby ze zmiany bądź dostosowania do możliwości technologicznych.

Silnik V2 został rozebrany na części pierwsze, po czym została wykonana dokumentacja trójwymiarowa istniejącego, obrobionego bloku silnika. Pozwoli to na późniejsze prace optymalizacyjne bez konieczności pomiarów na rzeczywistym silniku.

Obróbka dekla skrzyni biegów

Porównanie konstrukcji dekla skrzyni biegów Junaka S03 oraz dekla wzmocnionego konstrukcji i wykonania Sebastiana.

Nowy dekiel jest zdecydowanie szczytniejszy od oryginałów, ma miejsce na współczesne uszczelnienia typu simmering oraz ułatwione jest w nim osiowe wykonywanie otworu pod łożysko i uszczelniacz wałka głównego, wykonanego na jednej średnicy plus pierścień segera.

Nowy dekiel to ta cześć projektu OHRV, która bez przeróbek pasuje do oryginalnego silnika Junaka SO3.

Wyważanie układu korbowo – tłokowego

Ostateczne korekcje wyważenia wraz z opcja zmiany tego parametru bez wyjmowania silnika z ramy (faza testów praktycznych)

Przed zamontowaniem wału do silnika, należało zadbać o możliwość zmiany wyważenia dla testów praktycznych bez zbędnej straty czasu. Dla tego celu zostały wykonany otwory gwintowane w tarczach wału wraz z korkami rewizyjnymi w ściankach komory korbowej.

Siatka miski olejowej

Nowa miska w wersji przedziwnej (bo na 8 śrub:)

Miska do OHRV V2 ma kształt nowszej wersji silnika S03, ale mocowana jest na 8 śrub. Wynika to z rozmieszczenia elementów bloku w tej części silnika. Sama miska znana w konstrukcji z ,,tuningowych” części do oryginalnego Junaka M07/M10. Jej główna zaletą jest nie tyle zdolność obniżania temperatury oleju poprzez jej użebrowanie (chociaż wgląda to bojowo), co sztywność detalu, zapewniająca właściwą szczelność. Miska posiada korek spustowy z magnesem. Oczko siatki 0,5×0,5mm.